Historien om Ed Hardy började långt innan kändisarna sågs bära trucker-kepsar med tatueringsmotiv runt om i världen. Den började faktiskt redan 1973, då den legendariska tatueraren Don Ed Hardy, flyttade till Japan för att lära sig och inspireras av den berömda japanska tatueraren Horihide.
"Love Kills Slowy"-motiv av Ed Hardy
Själva varumärket och klädeslinjen Ed Hardy startades 2004 då en fransk designer vid namn Christian Audigier med längtan efter att göra något nytt, bestämde sig för att öppna sitt egna företag och lämna posten som chefdesigner över det populära, motorcykel-inspirerade klädesmärket Von Dutch. Audigier tänkte att nu när tatueringar är så himla populärt och bärs av människor från alla delar av världen, så varför inte sätta tatueringsmotiven på kläder istället? Nu var det bara att hitta de rätta motiven. Audigier bestämde sig för att satsa på den legendariska tatueraren Don Ed Hardys konst, fick ensamrätt på hans motiv och resten är historia.
Men varför blev Ed Hardy så stort och populärt? Jo, för det första så är Christian Audigier ett marknadsförings geni. Istället för att betala miljonbelopp till kändisar för att ställa upp i reklamkampanjer gav han give-aways till dem som de sen sågs bära på galor, shoppingstråk och på events. Sen så är tatueringsmotiv tidslöst och är oberoende av trender. De klassiska tatueringsmotiven osar rock, sex och kontrovers.

Somrig keps med Ed Hardy's Flaming Tiger
I Ed Hardy-kampanjen på Campadre som öppnade igår, kör vi märkets coola kepsar, med hela 24 olika modeller. Nästa vecka öppnar ytterligare en Ed Hardy-kampanj med somriga killplagg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar